وعده های بی انتها دولت در خراسان شمالی ، بودجه پتروشیمی خراسان کی تأمین می گردد؟

به گزارش دنیای راه راه، پروژه فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی هنوز در حد کلنگ زنی به جامانده است و وعده های دولت برای احداث این پروزه در حد حرف!

وعده های بی انتها دولت در خراسان شمالی ، بودجه پتروشیمی خراسان کی تأمین می گردد؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * دولت دوازدهم در ماه های پایانی است و وعده های بسیاری است که در کارنامه خود باقی می گذارد، شاید دولت های بعدی بتوانند بخشی از این وعده ها را عملی نمایند. وعده توسعه مناطق محروم کشور، یکی از اصلی ترین وعده های هر رئیس جمهوری در ابتدای دولتش است، اما نکته این است که هر دولتی توسعه را چگونه تعریف می نماید.

در نیمه دولت یازدهم، زمانی که حسن روحانی هنوز سفر استانی می رفت، در سفری به خراسان شمالی کلنگ احداث فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی را به زمین زد؛ پروژه ای پس از گذشت حدود 6 سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

از شروع فعالیت مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی حدود 28 سال می گذرد و عجیب است که در این مدت، فعالیت آن گسترش پیدا ننموده و کوشش های دولت برای راه اندازی فاز دوم آن هم با بی مهری مسئولان دولتی روبرو شده است.

پتروشیمی خراسان با یک فاز به 30 سالگی رسید

شرکت پتروشیمی خراسان، بزرگترین فراورینماینده محصولات شیمیایی در شمال و شمال شرق کشور است و در سال 70 در بجنورد تأسیس شد. از سال 75 نیز به بهره برداری رسیده و در فهرست بنگاه های صنعتی کشور قرار گرفته است. سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی سهامدار عمده آن است.

آمونیاک، اوره و ملامین محصولات اصلی این شرکت است و قرار است بخشی از احتیاج کشاورزی، صنایع و بازار های داخل و خارج از کشور را تأمین کند. فاز دوم این شرکت از سال 94 شروع شده؛ در واقع فقط کلنگ آن به زمین نشسته است. هدف گذاری این پروژه فراوری پلی پروپیلن از گاز طبیعی است. فرایند فراوری پلی پروپیلن به این صورت است که ابتدا متانول به دست می آید و پس از طی فرآیند شیمیایی این محصول به پلی پروپیلن تبدیل می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی؛ گره ای که با دندان هم باز نمی گردد / جهانگیری: تکمیل پروژه حق مردم است!
  • فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی؛ گامی برای اشتغال و سوداندوزی/ فعالان دانشجویی از موانع پیش رو می گویند

فراوری متانول سودآورتر از پلی پروپلین است، اما کشور به این ماده شیمایی احتیاج دارد. پلی پروپلین می تواند احتیاج صنایع بسته بندی، نساجی، تجیهزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، خودروسازی و بسیاری دیگر از صنایع تأمین کند. به همین دلیل قرار شد در فاز 2 مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی طرح GTPP برای فراوری پلی پروپلین با گاز طبیعی فراوری گردد. دولت شرکت گاز را ملزم کرد تا برای فراوری این محصول تخفیف 30 درصدی به پتروشیمی خراسان شمالی بدهد.

بودجه مورد احتیاج فاز 2 پتروشیمی خراسان چقدر است؟

هیچ یک از مسئولان استانی در خراسان شمالی یا اعضای هیات دولت تا به امروز بودجه مورد احتیاج برای راه اندازی این پروژه بزرگ نفتی را اعلام ننموده اند. تا به امروز دلیل خاصی هم برای تعویق احداث این مجموعه ذکر نشده است. نگرانی هایی درباره تأمین آب برای فراوری پلی پروپلین مطرح شده که علی محقر، رئیس هیئت مدیره این شرکت می گوید: سالانه 15 میلیون مترمکعب پساب فراوری می گردد که تنها در صنعت کاربرد دارد. به گفته او منابع مالی، آبی و نیروی انسانی برای راه اندازی فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی موجود است، پس چرا دولت در راه اندازی آن تعلل می نماید؟

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پیش از این اعلام نموده بود که دولت با یاری نمایندگان مجلس تمام کوشش خود را برای اجرای طرح های عمرانی و محرومیت زدایی به کار خواهد بست. او گفته بود که تکمیل پتروشیمی حق مردم خراسان شمالی است و اجرای این پروژه توجیه فنی و مالی لازم را دارد.

با اینکه اجرای این پروژه از نظر مسئولان دولتی توجیه کافی دارد، اما براساس اظهارات بعضی مسئولان استانی، سهامداران پتروشیمی خراسان شمالی به اجرای فاز دوم این پروژه اقبال چندانی نشان نداده اند. به همین دلیل برای احداث این پروژه، پای یک شرکت جدید به میان آمده است. شاید یکی از دلایل مهم برای به تعویق افتادن اجرای این پروژه، پیچیدگی های تجاری و حقوقی ورود یک شرکت دیگر برای اجرای آن باشد. این مساله آنقدر جدی است که پروژه ای سودآور و اشتغال زا را حدود 6 سال به تأخیر انداخته است.

پول تفاهم نامه 20هزار میلیاردی کجا خرج شد؟

در سال 98 و پس از سفر روحانی به خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی، استاندار این استان از امضای تفاهم نامه ای 20 هزار میلیارد تومانی اطلاع داد، اما او دقیقا اعلام نکرد که قرار است این 20 هزار میلیارد تومان کجا هزینه گردد. اما با توجه به اینکه در خراسان شمالی پروژه فعال دیگری که به بودجه کلان احتیاج داشته باشد، نداریم، به نظر می رسد این مبلغ برای تکمیل پروژه فاز دوم پتروشیمی درنظر گرفته شده باشد.

بد نیست استانداری خراسان شمالی حالا که وعده های دولت دوازدهم عملی نشده و این دولت در آخرین ماه های حضور خود در رأس مدیریت اجرایی کشور واقع شده است، اعلام کند که فرایند واگذاری احداث این پروژه به شرکت دیگر چطور پیش می رود و آیا 20 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه محقق شده است یا نه؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1401

به "وعده های بی انتها دولت در خراسان شمالی ، بودجه پتروشیمی خراسان کی تأمین می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده های بی انتها دولت در خراسان شمالی ، بودجه پتروشیمی خراسان کی تأمین می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید