کاهش پرداختی بیماران درمورد بعضی دارو ها با تغییر پایه پوشش بیمه ای

به گزارش دنیای راه راه، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پرداختی از جیب بیمار در خصوص بیش از 200 قلم دارو، بین 2 تا 86 درصدی کاهش یافت.

کاهش پرداختی بیماران درمورد بعضی دارو ها با تغییر پایه پوشش بیمه ای

سید حیدر محمدی با بیان این که هدف از اجرای طرح دارویار، تغییر سیاست های ارزی و عدم افزایش پرداختی از جیب بیمار بود، گفت: با اجرای طرح دارویار ارز دولتی واردات و فراوری نیمایی و یارانه دارو به انتهای چرخه مصرف (مردم) منتقل شد. در حال حاضر 95 درصد از دارو های مصرفی در تحت پوشش طرح اصلاح سیاست های ارزی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: حدود یک هزار و 700 قلم دارو در کشور، تحت پوشش بیمه نبودند که در این بین مانند چاقی و لاغری و ویتامین ها در دسته مکمل ها بودند، اما تغییر قیمت 366 قلم مابقی این اقلام که اضطرار درمانی داشتند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

معاون وزیر بهداشت در مورد بعضی اظهارات مبنی بر عدم پوشش بیمه تعدادی از دارو ها پس از اجرای طرح دارویار توضیح داد: این دارو ها از ابتدا هم مشمول ارز ترجیحی نمی شدند که در انتهای زنجیره نیز پوشش بیمه ای برای آن در نظر گرفته گردد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش هزینه های فراوریکنندگان یک امر طبیعی است، اما نباید این افزایش هزینه ها به افزایش قیمت دارو ختم گردد. افزایش قیمت دارو از طریق بیمه ها پوشش داده شده و تنها بار مالی آن متوجه دولت می گردد.

محمدی در مورد کمبود اسپری های تنفسی گفت: در مقاطعی دچار کمبود اسپری های تنفسی شده بودیم که با افزایش فراوری و واردات، این کمبود ها بر طرف شد و تا زمانی که فراوری احتیاج کشور را رفع کند، واردات نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی با اصلاح سیاست های ارزی انسولین قلمی وارداتی، قیمت این اقلام دچار افزایش شد، اما برای بیمارانی دارای نسخه با قیمت های قبل عرضه می شوند و انسولین قلمی 220 هزار تومانی با قیمت 4 هزار و 500 تومان به بیماران فروخته می گردد.

پیشرفت فراوری دارو های گیاهی به نسبت افق برنامه ششم توسعه در حوزه طب سنتی

وی با اشاره به تمایل بخشی از جامعه برای استفاده از خدمات طب سنتی گفت: متقاضی فرآورده های سنتی در ایران زیاد است و پیش از این، دارو های گیاهی به شکل سنتی در داروخانه ها توزیع می شد که در حال حاضر به شکل فرآوری شده، توزیع می گردد.

محمدی با بیان این که در فراوری دارو های گیاهی به نسبت افق برنامه ششم توسعه در حوزه طب سنتی پیشرفت 200 درصدی داریم، یادآور شد: از افق سال 1404 برای فراوری فرآورده های طب سنتی بسیار جلوتر هستیم و حدود 2 هزار پروانه محصولات طب سنتی از طریق 400 شرکت فراوری کننده از سوی سازمان غذا و دارو صادر شده است.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1894

به "کاهش پرداختی بیماران درمورد بعضی دارو ها با تغییر پایه پوشش بیمه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش پرداختی بیماران درمورد بعضی دارو ها با تغییر پایه پوشش بیمه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید