کتاب فروشان در شرایطی نیستند که بتوانند به مشتری تخفیف دهند
به گزارش دنیای راه راه، محمد یراقچی، مدیر نشر و کتاب فروشی کتاب پنجره در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به اینکه در طرح تابستانه کتاب، استقبال بیشتر از طرح پیشین بوده است، گفت: شاید این اتفاق به دلیل تبلیغات و اطلاع رسانی کتاب فروشی پنجره باشد؛ چرا که در فضای اینستاگرام به صورت مرتب قبل و در طول طرح تبلیغ کردیم. همچنین به شماره تلفن مشتریان خود، پیغام فرستادیم و درباره آغاز طرح تابستانه اطلاع رسانی کردیم.
از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.
به گفته مدیر کتاب فروشی پنجره، در دوره قبل، بعد از اتمام اعتبار در نظر گرفته شده برای این کتاب فروشی، امکان شارژ اعتبار وجود نداشت. او ادامه داد: حتی پیشنهاد تامین اشتراکی تخفیف میان خانه کتاب و ادبیات و کتاب فروشی هم پذیرفته نشد. در این دوره به دلیل مناسب بودن زمان برگزاری حتی در روز نخست که تعطیل رسمی بود، فروش داشتیم. البته سیستم ما قطع بود، اما توانستیم لیست کتاب ها را روز بعد وارد کنیم.
فروش آنلاین نمی تواند جایگزین فروش حضوری باشد
این کتاب فروشی بعد از پاندمی بیماری کووید 19، مشتریان خود را به خرید از راه سفارش در اینستاگرام یا تماس تلفنی تشویق کرده است. یراقچی توضیح داد: هنوز بیشتر مشتری های ما حضوری خرید می کنند. فروش غیرحضوری کمک است و نمی تواند جایگیزین باشد. در این دوره رکود، که همه اصناف به آن دچار هستند، انتظار بیشتری هم نمی توان داشت. باید توجه داشت اگر مردم بخواهند به صورت مجازی خرید کنند، نمی توانند با کتاب فروش ارتباط برقرار کنند.
او فعالیت کتاب فروشی را همانند داروخانه دانست و ادامه داد: برخی از داروها را می توانید به صورت آنلاین خرید کنید اما در خرید آنلاین هیچ وقت محلول های خاص برای درمان پیدا نخواهید کرد و فقط از داروهایی که پیش از این با آن آشنا بودید، استفاده خواهید کرد. افراد می توانند زمانی را در کتاب فروشی داشته باشند و دور از هیاهوی بیرون از محیط استفاده کنند.
به گفته یراقچی مراجعه به کتاب فروشی ها به دلیل گسترش استفاده از فضای مجازی، رکود عمومی بازار و کاهش انگیزه مطالعه در کشور، کاهش یافته است.
ارائه تخفیف توسط کتاب فروشان سیاست درستی نیست
یراقچی با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای تابستانه کتاب، نسبت به قیمت کتاب در بازار رقم کمی در نظر گرفته شده است، گفت: اینکه برخی از کتاب فروشی ها برای از دست ندادن مشتری تخفیف می دهند، سیاست درستی نیست. فقط کتاب فروشی که ناشر باشد، می تواند چنین اقدامی انجام دهد، این کار میان کتاب فروشان عمومیت ندارد و کتاب فروشان چنین توانی ندارند.
کتاب فروشی پنجره، ویترین بزرگی برای تبلیغ کتاب ندارد. در این کتاب فروشی، کتاب های کمک آموزشی و درسی فروخته نمی شود. فقط در حدود 10 درصد از اجناس به صنایع دستی اختصاص داده شده است. به گفته مدیر این کتابفروشی، شاید فعالیت 31 ساله در آن و تلاش برای ادامه فرهنگ کتاب فروشی ماندن، موجب تداوم حیات آن شده است. او اضافه کرد: کتاب فروشی ها حافظه جمعی شهر هستند؛ حیف است که این حافظه پاک شود. مسئولان باید کمک کنند تا باقی بماند.
طرح تابستانه کتاب99 که با شعار کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم از 18 مردادماه آغاز و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است. در این طرح به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب فروشی ها فراهم شده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران