5 میلیون دز واکسن رازی به وزارت بهداشت تحویل داده شد

به گزارش دنیای راه راه، تهران (پانا)- سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی گفت تا به امروز پنج میلیون دز واکسن رازی کووپارس فراوری شده که اگر تست های کنترلی آن تکمیل گردد آماده عرضه به بازار خواهد بود و در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می گیرد.

5 میلیون دز واکسن رازی به وزارت بهداشت تحویل داده شد

به گزارش ایرنا، دکتر حسین فلاح مهرآبادی روز شنبه با اشاره به اینکه بعد از صدور مجوز مصرف اضطراری سال جاری تا سقف 20 میلیون دز فراوری خواهیم داشت، اضافه کرد: حداکثر تا آبان ماه این واکسن به سبد مصرف در کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه به فرایند نوبت سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس اشاره و گفت: امروز در حالیکه در اواسط اجرای فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هستیم تا کنون حدود 13 هزار و 500 نفر دز اول واکسن را در این مرحله دریافت نموده اند.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار و 700 نفر هم نوبت دوم واکسن را دریافت نموده اند، گفت: اگر به این منوال پیش برویم نیمه آبان ماه گزارش آنالیز بینابینی اثربخشی واکسن را برای صدور مجوز به سازمان غذا و دارو می فرستیم.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به ارایه گزارش در مورد فازهای قبلی کارآزمایی بالینی اشاره و گفت: در فاز دوم که هدف اصلی آنالیز ایمنی زایی و بی خطری واکسن بوده 500 نفر داوطلب داشتیم که نتایج خیلی خوبی داشت و عوارض خاصی مشاهده نشد.

فلاح مهرآبادی با بیان اینکه در فاز دوم ایمنی زایی حدود 75 تا 80 درصد ایجاد شد، گفت: در ایمنی همورال 80 درصد و سلولی 75 درصد بود که یکی از ویژگی های واکسن رازی تحریک بسیار خوب ایمنی سلولی است که باعث می گردد که در طول زمان اندازه آنتی بادی فراوری شده پایدار باشد.

وی اضافه کرد: در فاز اول هم که برای هدف مشخص بی عوارضی جانبی و مشخص دز انجام شد، 133 داوطلب داشتیم که هم عارضه جدی ندیدیم و هم دز 10 میکروگرم را برای فازهای دوم و سوم انتخاب کردیم.

سخنگوی موسسه رازی با بیان اینکه تا امروز هم که به نزدیک 14 هزار نفر داوطلب تزریق کردیم عارضه جدی در بین داوطلبان مشاهده نکردیم، اعلام کرد: طبق پیش بینی ها این واکسن بی ضرر و کم عارضه بوده و اثربخشی آن هم تایید خواهد شد و مجوز واکسیناسیون اضطراری را دریافت خواهیم کرد.

فلاح مهرآبادی گفت: امروز 2 پروتکل تازه به سازمان غذا و دارو فرستادیم که یک پروتکل سه تا 18 سال و یک پروتکل هم برای بوستر دز سایر واکسن ها بود که امیدواریم تاییدیه آن تا یک یا 2 هفته آینده از این سازمان دریافت گردد.

وی اضافه کرد: مطالعه اولیه واکسن رازی کووپارس برای افراد بالای 18 سال بود و مطالعه تازه برای سه تا 18 سال است که یک کارآزمایی کوچک 120 نفر را در پیش خواهیم داشت که ایمنی زایی و بی ضرری آن برای سه گروه سنی سه تا 5 سال 6 تا 11 سال و 11 تا 17 سال ارزیابی می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1561

به "5 میلیون دز واکسن رازی به وزارت بهداشت تحویل داده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 میلیون دز واکسن رازی به وزارت بهداشت تحویل داده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید