با توسعه پروژه فیبرنوری اینترنت کشور برای چند دهه بیمه خواهد شد

به گزارش دنیای راه راه، تهران (پانا) - وزیر ارتباطات گفت دولت سیزدهم با چشم پوشی از حق السهم خود از عایدی اپراتورها، 20 هزار میلیارد تومان در سه سال و نیم آینده به تحقق پروژه فیبرنوری یاری می نماید. بعلاوه واگذاری فرکانس رادیویی 3500 برای بهره برداری اپراتورها نیز به زودی انجام خواهد شد.

با توسعه پروژه فیبرنوری اینترنت کشور برای چند دهه بیمه خواهد شد

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات درباره عدم توسعه اینترنت ثابت که گاهی به کندی در شبکه اینترنت همراه نیز می انجامد، گفت: در حوزه اینترنت ثابت شرایط خوبی نداریم و در 10 سال گذشته معمولاً جزو کشورهای ته فهرست رتبه بندی مراجع بین المللی قرار داریم که شرایط اینترنت دنیا را به صورت ماهانه منتشر می نمایند.

از توسعه اینترنت ثابت غفلت شده است

وی اضافه نمود: مطلوب نبودن کیفیت اینترنت ثابت، ناشی از فرسودگی زیرساخت های ارتباطی، عدم سرمایه گذاری و عدم استفاده از فناوری های تازه است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه توسعه اینترنت ثابت نسبت به اینترنت همراه سخت تر است، اضافه نمود: در ارتباطات همراه با احداث یک دکل مخابراتی (BTS) صدها و گاهی هزاران خانه تحت پوشش قرار می گیرند اما برای توسعه ارتباطات ثابت، باید اینترنت را با فیبر نوری و سیم مسی به نقاط موردنظر رساند، این کار بسیار سنگین و سخت است.

یاری اقتصادی دولت به اپراتورها برای تحقق پروژه فیبرنوری

وی با تاکید بر این که دولت سیزدهم برای توسعه پروژه فیبرنوری، از حق السهم خود از عایدی اپراتورها چشم پوشی کرد، اضافه نمود: با همکاری دولت، این اجازه صادر شد که اپراتورهای همراه نیز در پروژه فیبرنوری با اپراتورهای ثابت همکاری نمایند. هشت واحد درصد از عایدی اپراتورهای سیار که قرار است به این پروژه اختصاص پیدا کند در طی سه سال و نیم آینده حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود که می تواند 40 درصد از سرمایه ای که برای به انتها رساندن پرژه فیبرنوری احتیاج است را تأمین کند، برای تأمین بقیه منابع احتیاج است بخش خصوصی پای کار بیاید.

ایجاد دو میلیون پوشش فیبرنوری تا به امروز

پروژه فیبرنوری از بهمن سال گذشته با جدیت در دستور کار وزارت ارتباطات نهاده شد. وزیر ارتباطات درباره فرایند پیشرفت این پروژه اضافه نمود: اکنون حدود 2 میلیون پوشش فیبرنوری در 10 استان ایجاد و وزارت ارتباطات تا سرانجام سال به هدفی که معین شده دست پیدا خواهد نمود. گام دیگری که برای تسهیل این پروژه برداشتیم، مربوط به قانون بودجه است. در بودجه بندی این مسئله را لحاظ کردیم که دستگاه های اجرایی مانند شهرداری و وزارت نیرو برای مسائلی مانند اجازه کندن زمین، اجاره تجهیزات با نرخ معین و قانونی به بخش خصوصی یاری نمایند.

اینترنت کشور بیمه می گردد

وزیر ارتباطات با تأکید بر این که بازسازی شبکه مخابرات به ارتقا شبکه موبایل می انجامد اعلام کرد: فیبر نوری پیش احتیاج راه اندازی و توسعه نسل پنجم اینترنت است. این پروژه اینترنت کشور را تا چند دهه آینده بیمه می نماید و آماده توسعه نسل های تازه خواهیم شد.

وی با بیان این که یکی از وظایف وزارت ارتباطات واگذاری فرکانس به اپراتورها است و سال گذشته وزارت ارتباطات باند فرکانسی 2300 را واگذار کرد اضافه نمود: سال جاری نیز فرکانس رادیویی 3500 را واگذار خواهیم کرد تا سرعت اینترنت سیار بهتر از گذشته گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1852

به "با توسعه پروژه فیبرنوری اینترنت کشور برای چند دهه بیمه خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با توسعه پروژه فیبرنوری اینترنت کشور برای چند دهه بیمه خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید