جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش آموزان

به گزارش دنیای راه راه، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش آموزان در دوره متوسطه و امتحانات نهایی پایه دوازدهم را تشریح کرد.

جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش آموزان

به گزارش تسنیم؛ سال جاری به دلیل شرایط خاص کرونایی مدارس کشور، امتحانات دانش آموزان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار می گردد.

طبق اعلام وزارت آموزش وپرورش، امتحانات نهایی دانش آموزان پایه 12 و امتحانات پایه 9 حضوری است.

در دوره ابتدایی ارزشیابی دانش آموزان به شیوه توصیفی و بدون احتیاج به حضور آن ها در مدارس توسط معلم انجام خواهد شد همچنین امتحانات هماهنگ پایه ششم حذف شده است.

در دوره متوسطه اول، ارزشیابی دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم به شیوه غیر حضوری و توسط معلم انجام می گردد، اما دانش آموزان پایه نهم به جهت اهمیت نمرات آن ها در راهنمایی تحصیلی باید در امتحانات حضوری شرکت نمایند.

در دوره متوسطه دوم نیز دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم در امتحانات غیرحضوری شرکت نموده و ارزشیابی آن ها با موضوع معلم انجام می گردد، اما در پایه دوازدهم که امتحانات نهایی است دانش آموزان از 17 خرداد باید برای امتحانات حضوری آماده باشند.

در همین رابطه پانته آ دری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در این باره اظهار کرد: کوشش می کنیم با تمام توان سال تحصیلی را با یک ارزشیابی خوب به انتها برسانیم.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه آموزش های غیرحضوری رونق گرفت، منتظر بودیم این آموزش ها به سنجش و ارزشیابی تحصیلی منجر گردد و پیش بینی می شد در استان هایی که شرایط آن ها همانند تهران است، منع حضور دانش آموزان را داشته باشیم و مدل ارزشیابی دانش آموزان از آموزش حضوری به سمت غیرحضوری برود.

دری گفت: در دوره ابتدایی، پایه اول بیشتر مورد توجه قرار گرفته به واسطه اینکه دانش آموزان در پایه اول ابتدایی پایه های سواد خواندن و نوشتن را فرا می گیرند.

نحوه ارزشیابی دانش آموزان در پایه های هفتم و هشتم

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در سایر پایه ها، سنجش به شکل عملکردی، فرایندی و کیفی است؛ در دوره متوسطه اول پایه های هفتم، هشتم و نهم را داریم که در پایه های هفتم و هشتم با مجموعه اقداماتی که براساس جمع آوری مستندات و شواهد از فعالیت های دانش آموز، فعالیت های تربیتی داخل و خارج کلاس، آزمون های مجازی، ارزشیابی های برخط یا آنلاین به شکل غیرحضوری، پرسش و پاسخ، خلاقیت ها و همه آنچه که در آموزش از راه دور در دست معلمان است می توانند ارزشیابی را انجام داده و نمره را برای دانش آموز معین نمایند.

دری بیان نمود: پس از آنکه معلم، نمره را به مدیر مدرسه ارائه کرد، در ستون ارزشیابی تکوینی و انتهای تراکمی در نوبت خرداد ثبت می گردد همچنین مرجع رسیدگی به تقاضا های تجدیدنظر دانش آموزان طبق آیین نامه اجرایی مدارس شورای مدرسه است.

امتحانات حضوری پایه نهم

وی متذکر شد: در پایه نهم شرایط متفاوت تر است، سهم نمره خردادماه دانش آموزان در راهنمایی تحصیلی آن ها ضریب بالاتری دارد و معین رشته تحصیلی دانش آموزان بر سوابق تحصیلی پایدار است به همین دلیل طی هماهنگی با ستاد ملی کرونا و ملاحظات آموزش و پرورش، دانش آموزان پایه نهم امتحانات حضوری دارند. بودجه بندی، مدل سوالات و برنامه امتحانی به اختیار مدرسه یعنی معلم بوده و با تایید شورای مدرسه انجام می گردد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران عنوان نمود: بعد از آنکه چند روزی از بازگشایی مدارس گذشت و اشکالات دانش آموزان به شکل داوطلبانه برطرف شد، امتحانات پایه نهم با تشخیص شورای مدرسه به شکل حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد.

حوزه های امتحانات نهایی با تراکم جمعیت پایین

وی درباره امتحانات پایه دوازدهم توضیح داد: در پایه دوازدهم، نمرات دانش آموزان در کنکور سراسری تأثیر دارد به همین دلیل امتحانات حضوری است، امتحانات نهایی از 17 خرداد شروع می گردد و دانش آموزان به حوزه های امتحانی می فرایند و حوزه ها را در شهر تهران کم جمعیت تر از گذشته درنظر گرفتیم؛ مدل سنجش بدین صورت است که دانش آموزان آزمونی خواهند داد که متناسب با شرایط ویژه کرونا است یعنی 80 درصد آموزشی که به صورت حضوری ارائه شد 20 نمره و 20 درصد به جامانده، 4 نمره به صورت اختیاری دارد که اگر دانش آموزان تمایل داشتند، پاسخ دهند.

وی درباره کنکور سراسری یادآور شد: در اینباره مرجع اصلی، سازمان سنجش است که اظهار داشت 30 و 31 مرداد آزمون سراسری برگزار می گردد.

دری درباره اینکه آیا برای امتحانات دستورالعمل خاصی به مناطق ارسال شده است، گفت: امتحانات پایه دهم و یازدهم، غیرحضوری است و متناسب با مصوبه شورای مدرسه و با ارزشیابی فرایندی عملکردی اقدام می نمایند؛ در تاریخ 23 اردیبهشت آموزش و پرورش دستورالعملی را به تمام استان ها ابلاغ کرد و در ستاد امتحانات استان متناسب با شرایطی که دارند پیش بینی های لازم را انجام داده و اقدام می نمایند؛ مدرسه محوری که همواره آرزوی آن را داشتیم به واسطه کرونا مقداری جای خود را در آموزش و پرورش باز نموده و ظرفیت قانونی شورای مدرسه و ظرفیت معلم به عنوان راهبر آموزشی عملیاتی می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 781

به "جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید