جو بایدن و معضل زیرزمین

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران- فعالیت های انتخاباتی جو بایدن، نامزد بالقوه حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا، تحت الشعاع محدودیت های اعمال شده برای مقابله با کرونا قرار گرفته است. امری که توانایی او برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ را کمتر کرده است.

جو بایدن و معضل زیرزمین

به گزارش خبرنگاران، روز سه شنبه به وقت آمریکا، جو بایدن در انتخاباتی که رقیبی در آن نداشت، پیروز شد. با اعلام نتایج انتخابات درون حزبی دمکرات ها در ایالت نبراسکا، بایدن پیروزی دیگری را به دست آورد. بایدن بیش از 76 درصد آرا را بدست آورد. برنی سندرز نیز بیش از 13 درصد آرا را از آن خود کرد.

سندرز ماه گذشته ستاد انتخاباتی اش را تعطیل کرد. با این حال، نام او همچنان روی برگه های رأی انتخابات درون حزبی وجود دارد. سندرز دنبال این است که با کسب تعداد بیشتری از موکل های انتخاباتی، بر سیاست های حزب دمکرات در کنوانسیون ملی این حزب که تابستان آینده برگزار خواهد شد، تاثیر بگذارد.

جو بایدن ظاهرا در دو جبهه عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. او توانست همه رقبای درون حزبی را از گردونه رقابت ها خارج کند و به تنها نامزد بالقوه حزب دمکرات در برابر دونالد ترامپ تبدیل شود. از سوی دیگر، او دونالد ترامپ را هم به چالش کشیده است. در چند هفته اخیر، تقریبا همه نظرسنجی های ملی، برتری بایدن بر ترامپ را نشان دادند؛ لذا در وهله اول به نظر می رسد بایدن بهترین روز های انتخاباتی خود را پشت سر می گذارد.

اما واقعیت امر اینگونه نیست. بایدن با چالش های متعددی روبرو است. بعد از اعمال محدودیت های کرونایی در آمریکا، بایدن به دلیل شرایط سنی خود، جزو اولین کسانی بود که توصیه در خانه بمانید را عملی کرد. معاون سابق باراک اوباما، 77 سال سن دارد و در مقابل بیماری کرونا آسیپ پذیر است. به همین دلیل، به گفته برخی رسانه ها، بایدن از زیرزمین منزل خود در شهر ویلمینگتون در ایالت دلاویر فعالیت های انتخاباتی خود را جلو می برد.

فعالیت های انتخاباتی از راه دور بایدن، نقدهای را متوجه وی کرد. بسیاری می گویند بایدن پنهان شده است. او طی گفتگویی با شبکه ای بی سی به این نقدها پاسخ داد و گفت: می دانید، همه می گویند بایدن پنهان شده است. خب، اجازه بدهید چیزی به شما بگویم: ما خیلی خوب کار می کنیم. ما از دستورالعمل های پزشکی پیروی می کنیم. ما به توصیه های کارشناسان عمل می کنیم.

اما در حالی که بایدن بر ماندن در خانه تاکید می کند، رقیب اش دونالد ترامپ، به تدریج فعالیت های عمومی و سفر های انتخاباتی خود را از سر می گیرد. ترامپ اخیرا بعد از مدت ها خودقرنطینگی در کاخ سفید، به ایالت آریزونا سفر کرد. همچنین، او بر لزوم بازگشایی اقتصاد آمریکا مکررا تاکید کرده و این کار را به نفع آمریکا دانسته است. ترامپ با خودداری از رعایت برخی تدابیر بهداشتی مثل پوشیدن ماسک سعی کرده است امور را عادی نشان دهد. هر چند که حالا کرونا به داخل کاخ سفید نیز رخنه کرده است. تا به امروز دو نفر از نزدیکان دونالد ترامپ به کرونا مبتلا شده اند. با این حال، دونالد ترامپ همچنان در فعالیت های عمومی نظیر نشست های خبری شرکت می کند. ترامپ قرار است روز پنج شنبه به ایالت پنسیلوانیا سفر کند.

جو بایدن برای پیشبرد تبلیغات انتخاباتی اش به فضای مجازی روی آورده است.

کاندیدای خواب آلود در خانه

از سوی دیگر، بایدن برخلاف ترامپ در منزل خود باقی مانده و به جای سفر به ایالت ها یا بازدید از بیمارستان ها و زیر سوال بردن واکنش ترامپ به کرونا، ماندن در منزل را ترجیح داده و ناخواسته به القاب خسته و خواب آلود که ترامپ به او داده، اعتبار بخشیده است. ششم آوریل گذشته، ترامپ و بایدن گفتگوی تلفنی کوتاهی داشته اند. شاید این تلفن، از شدت رقابت میان آن ها کاسته است.

البته برخی ناظران دیدگاه دیگری را مطرح می کنند. برخی اعتقاد دارند بایدن تصمیم گرفته ترامپ را به حال خود رها کند تا در اشتباهات خود غرق شود. برخی محافل نزدیک به دمکرات ها معتقدند که ترامپ در ماجرای کرونا، با خودش وارد رقابت شده است. به این معنا که خودش با اقدامات و کار های نادرستی که انجام می دهد، شانس پیروزی اش در انتخابات را کمتر می کند.

بیشتر بخوانید:

جو بایدن، آزار جنسی و دوراهی دمکرات ها

جو بایدن چگونه جلو افتاد؟

هنوز معلوم نیست که این دیدگاه تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است. اگر چه نظرسنجی ها بایدن را جلوتر از ترامپ نشان می دهند، اما معلوم نیست این برتری برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. خصوصا که فاصله میان بایدن و ترامپ چندان هم زیاد نیست. میانگین نظرسنجی های ملی نشان داد که بایدن 46 درصد و ترامپ 42 درصد محبوبیت دارند.

همچنین، بایدن با ماندن در منزل، ممکن است فرصت جذب آرای مستقل را دست بدهد. بیشتر طرفداران دو حزب دمکرات و جمهوریخواه معمولا به کسی که حزب معرفی کند، رأی می دهند. اما مستقل ها اینگونه نیستند و آرای آن ها ممکن است در روز های آخر به سبد یکی از نامزد های دمکرات یا جمهوریخواه ریخته شود. بحران کرونا، افکار عمومی آمریکا را به خود مشغول کرده و همه طیف های جامعه را نگران کرده است. برخی معتقدند بایدن با تحرک بیشتر می تواند از این بحران استفاده کند و مستقل ها را به سمت خودش جذب کند.

بایدن گفته است که باقی ماندن وی در منزل، تاثیری بر فعالیت های انتخاباتی اش ندارد. او گفت: این مسئله که ما به خاطر مراعات قوانین و اطاعت ام از دستورالعمل های پزشکان آسیب می بینیم، عجیب است. من این گمان که این امر به ما ضربه می زند را رد می کنم. هیچ شواهدی در این زمینه وجود ندارد. من از قوانین پیروی می کنم. رئیس جمهور (ترامپ) هم به جای آفتابی شدن در اماکن بدون ماسک باید از قوانین پیروی کند. با این حال بایدن از معضل زیرزمین گلایه کرده و گفته او مشتاق بیرون رفتن و درگیر شدن در فعالیت های انتخاباتی است.

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 727

به "جو بایدن و معضل زیرزمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جو بایدن و معضل زیرزمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید