دلار 4200 تومانی در سال 99 به چه کسانی داده می شود؟

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت در حاشیه نشست هیات دولت گفت: در حال حاضر عمق ساخت لوازم خانگی در داخل در بعضی از انواع این کالا تا 90 درصد افزایش پیدا کرده، اما در بعضی دیگر مثل تلویزیون عمق ساخت کمتر است و میانگین عمق ساخت لوازم خانگی در کشور چیزی حدود 60 تا 70 درصد است که به ما این امکان را می دهد که تولید 20 میلیون دستگاه لوازم خانگی را در سال داشته باشیم.

دلار 4200 تومانی در سال 99 به چه کسانی داده می شود؟

وی ادامه داد: البته تولیدکنندگان برای تولید لوازم خانگی مسائلی مثل نوسانات ارز را اعلام کرده اند که آن هم توسط بانک مرکزی در حال کنترل است، اما با وجود تمام این مسائل برای مثال ما در سه ماهه اول سال 99، 150 درصد در تولید ماشین لباسشویی و 50 درصد در تولید تلویزیون با افزایش روبرو بوده ایم.

مدرس خیابانی تاکید کرد: وزارت صنعت در تلاش است تا با هماهنگی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات در بخش مواد اولیه هم مسائل تولیدکنندگان لوازم خانگی را برطرف کند تا تولیدکنندگان با آسودگی خیال بیشتر فعالیت خود را ادامه دهند.

وی گفت: وزارت صنعت برنامه ریزی هایی هم برای بخش تقاضا دارد که از آن میان می توان به رایزنی با کارخانه ها برای عرضه جهیزیه به صورت مستقیم به مصرف کننده واقعی نام برد که می تواند در این شرایط کمک مهمی برای مصرف کنندگان باشد ضمن اینکه ما در حال کنترل جدی انبار ها برای ناامن کردن آن ها هستیم تا کسانی که در این شرایط از بازار سواستفاده می کنند امکان احتکار کالا را نداشته باشند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وزارت صمت به کمک بازرسی های حضوری و با استفاده از سامانه هایی که برای کنترل کالا راه اندازی کرده به صورت جدی در تلاش است تا از دپوی کالا در انبار ها و کارخانه ها جلوگیری کند ضمن اینکه در همین زمان سازمان حمایت هم با مشخص سقف قیمت کالا های لوازم خانگی در سامانه 124 این امکان را هم به ما و هم به خریداران داده است تا در صورت مشاهده ملکی که در آن هر گونه کالایی با نیت سواستفاده و احتکار انبار شده است به ما اطلاع دهند تا ما به سرعت با آن ها برخورد کنیم.

مدرس خیابانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح های نیمه تمام وزارت صمت گفت: وزارت صمت از طرح های توسعه ای غافل نمانده و امروز حدود 12 هزار و 500 طرح نیمه تمام بالای 60 درصد در دست اجرا دارد که از این میزان 3 هزار و 800 طرح در مرحله بالای 80 درصد هستند.

وی اضافه نمود: ما اعلام کرده ایم که قصد داریم از این به بعد تا قبل از شهریور 1400 هر هفته 200 طرح بزرگ صنعتی را به اجرا برسانیم که اجرای این طرح ها در نهایت بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری خواهد داشت.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این میان آقای رئیس جمهور هم دستور داد تا بخشی از طرح های نیمه تمام دولت که در شرایط فعلی قادر به تکمیل آن ها نیست به بخش خصوصی واگذار شود چرا که با صادرات 42 میلیارد دلاری و واردات 43 میلیارد دلاری بخش خصوصی، مشخص شده که بخش خصوصی قدرت این را دارد که در قالب مشارکت با دولت کمک کند تا این نوع طرح ها راه اندازی شود.

وی گفت: نکته دیگری که امروز در جلسه با آقای رئیس جمهور درباره آن صحبت شد بحث واگذاری معادن غیر فعال بود چرا که ما حدود 10 هزار و 500 معدن در کشور داریم که در حال حاضر 4 هزار و 400 عدد از آن ها غیر فعال است که می توانیم با واگذاری آن ها با بخش خصوصی مشارکت کنیم و ایجاد اشتغال نماییم.

مدرس خیابانی اضافه نمود: یکی از طرح هایی که از سال گذشته دولت پیگیر انجام آن است حذف ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی است که به دلیل نگرانی دولت از تاثیر آن بر بازار تا به امروز به صورت پله ای اجرا شده است در حال حاضر هم شکر و برنج دیگر کالا هایی هستند که دیگر ارز ترجیحی دریافت نمی کنند، اما تا خاتمه سال 99 محصولات پروتئینی، لبنیات و در واقع نهاده های دامی همچنان ارز 4200 تومانی را دریافت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 800

به "دلار 4200 تومانی در سال 99 به چه کسانی داده می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلار 4200 تومانی در سال 99 به چه کسانی داده می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید