مراودات تجاری ایران و عمان؛ عوامل موثر کدامند؟

به گزارش دنیای راه راه، توسعه و گسترش سطح مراودات تجاری مابین جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان همیشه مورد تاکید رهبران عالی رتبه دو کشور دوست ایران و عمان بوده است. برخورداری از اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی و داشتن روابط ممتاز سیاسی و حسن همجواری از جمله بسترهای مهم ارتقای سطح روابط مالی بین دو کشور قلمداد می گردد. وجود ناوگان هوایی از شهرهای مهم کشورمان به مسقط، علاقه مردم دو کشور و سهولت صدور ویزا برای ایرانیان در عمان از دیگر عوامل تاثیرگذار به شمار می رود.

مراودات تجاری ایران و عمان؛ عوامل موثر کدامند؟

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

از ابتدای سال 2020 میلادی، به نظر می رسد 9 تحول داخلی، بین المللی و اقلیمی در سلطنت عمان، همچنین ایران باعث شده فرصت های جدید صادراتی برای کشورمان ایجاد گردد که در این مقوله به اختصار 9 عامل را بیان خواهیم کرد:

1- فوت سلطان قابوس و جایگزینی سلطان هیثم به عنوان پادشاه جدید سلطنت عمان: پس از نزدیک نیم قرن دوره پادشاهی فقید سلطان قابوس، ایشان در اوایل سال 2020 از دنیا رفت و پسر عموی ایشان سلطان هیثم به عنوان جانشین سکاندار این کشور شد. ایشان قرار است یک سری تحولاتی در ساختار مالی عمان انجام دهد که عمده آن افزایش سهم بخش خصوصی در ساختار مالی عمان است.

2- امکان ثبت شرکت به صورت 100درصد مالکیت برای خارجی ها در سرزمین اصلی: تا قبل از سال 2020 امکان ثبت شرکت تجاری در مسقط به شرط داشتن شریک (کفیل) عمانی به اندازه 30 درصد سهم مالکیت امکان پذیر بود که خوشبختانه در ابتدای سال جدید میلادی این قانون کلا منسوخ و فعالان تجاری خارجی از جمله ایرانی ها می توانند بدون داشتن شریک عمانی در سرزمین اصلی شرکت صددرصد با مالکیت خود ثبت نمایند.

3- اپیدمی کرونا: اپیدمی کرونا که از چین آغاز شد، بالاخره گریبانگیر عمان شد و در حال حاضر کشور عمان قرنطینه است و ارگان های دولتی تعطیل هستند. این پدیده اثرات زیادی بربخش مالی عمان گذاشته است.

4-کاهش قیمت نفت خام در سطح دنیا: با توجه به اینکه حدود 80 درصد درآمدهای دولت عمان از فروش نفت خام به بازارهای دنیای استحصال می گردد، کاهش بی سابقه قیمت نفت عمان به عنوان منبع و شریان حیاتی این کشور تاثیرات زیادی بر ساختار مالی تک محصولی این کشور در بر داشته است.

5- ایجاد خطوط حمل و نقل دریایی مستقیم بین بنادر جنوبی ایران و عمان: جهت تامین مایحتاج مردم به خصوص در حوزه مواد غذایی و میوه و تره بار، شرکت بندری المرافی عمان وابسته به وزارت حمل و نقل، خطوط حمل و نقل کانتینری یخچالی را از بندر عباس به بندر سلطان قابوس در مسقط و بندر السویق در فاصله 75 کیلومتری پایتخت راه اندازی کرد.

6- جایگزین کردن نیروهای عمانی به جای خارجی در ارگان های دولتی: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری عمان و هجوم جوانان فارغ التحصیل جویای کار، دولت عمان مجبور شد که سیاست جایگزینی جوانان عمانی به جای غیرعمانی ها (عمدتا هندی) را اعمال کند و در آینده نزدیک شاهد حضور پررنگ تر عمانی ها در ادارات و شرکت ها خواهیم بود.

7- تحولات یمن: با رایزنی و واسطه گری سلطنت عمان و دیگر کشورها و نهادهای بین المللی، در آینده نه چندان دور، مسائل جنگ یمن به انتها خواهد رسید و فصل بازسازی این کشور آغاز خواهد شد.

8- برنامه راهبردی توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه: طی چند ماهه اخیر برنامه راهبردی فوق در دستور کار دولت ایران قرار گرفته که یکی از کشورهای پانزده گانه همجوار ایران، سلطنت عمان است که رسیدن به حجم روابط تجاری 4 میلیارد دلاری هدف گذاری شده است.

9- تقویت نرخ دلار در برابر پول ملی: این عامل در راستای توجیه پذیر کردن اقلام صادراتی و تولیدی کشورمان به کشورهای هدف است و به نفع تجار ایرانی است.

جمع بندی نهایی 9 عامل یاد شده، به نفع صادرات کالاهای ایرانی به عمان است که این موضوع قطعا باعث ایجاد فرصت ها و ظرفیت های جدید صادراتی خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 584

به "مراودات تجاری ایران و عمان؛ عوامل موثر کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراودات تجاری ایران و عمان؛ عوامل موثر کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید