مفهوم گیمیفیکیشن و کاربرد آن در بیزینس
به گزارش دنیای راه راه، گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش فرض برای بازی طراحی نشده اند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،گیمیفیکیشن یک ابزار تجارتی است که جهت جدیدی را برای دستیابی به اهدافی که برای کمپانی تنظیم کرده اید ، نشان می دهد. تجارت های کوچک معمولاً از آن استفاده می کنند زیرا روی هزینه های زیاد و جهانی تاکید دارند. به همین دلیل باید از تکنولوژی های پیشرفته تر استفاده کنند. گیمیفیکیشن یک ابزار است که تجارت های کوچک به آسانی برای ایجاد برنامه ها از آن استفاده می کنند و باعث می گردد که با برند های بزرگ رقابت کنند.
گیمیفیکیشن فرایندی است که در آن بازی ها و گیم ها بسیار هیجان انگیز می شوند که دیگر نمی توان در برابر آن مقاومت کرد و حتی در یک تجربه غیر از بازی هم آن را در اختیار کاربر قرار می دهند.
با گیمیفیکیشن فاکتورهایی به سایت یا اپلیکیشن اضافه می گردد که شامل پاداش دهی، چالش ها و غیره است و در نتیجه سطح رقابتی بالا می رود و تشویق می شوند که از وبسایت یا برنامه بیشتر استفاده کنند، زیرا از آن لذت بیشتری می برند.
تعریفی ساده:
فرایندی برای اجرای مکانیک های بازی به چیزهایی که هم اکنون برای افزایش انگیزه در شرکت کنندگان، تشویق آن ها و وفاداری آن ها به یک برنامه خاص مورد نیاز است و می تواند هر چیزی از جمله وب سایت تا رسانه اجتماعی، عملکرد های روزانه جذب مخاطب و غیره را شامل گردد.
چنانچه در این بخش می خوانید گیمیفیکیشن عوامل طراحی بازی را به اپلیکیشن های غیر از بازی معرفی می کند تا سرگرمی و هیجان بیشتری را ایجاد کند. از رقابت، امتیاز ها ، دستیابی ها، قوانین بازی، شرایط و خود ابرازی برای تشویق فعالیت ها و بازخورد های مثبت استفاده می کند.
مکانیک های بازی چیست؟
اجزای بازی را مکانیک های بازی می گویند که به گیمیفیکیشن اعمال می گردد و باعث انگیزه و تشویق بیشتر کاربر می گردد. مکانیک های زیر در گیمیفیکیشن در ترکیب های مختلفی برای دسترسی به هدف مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند که شامل موارد زیر هستند:
- بازخورد سریع
- شفافیت
- اهداف
- نشان ها
- ارتقای سطح
- روی برد
- رقابت
- همکاری
- اتحاد
- امتیازات
گیمیفیکیشن به خلق بازی هایی برای اپلیکیشن های تجاری گفته نمی گردد. در واقع گیمیفیکیشن یک نوع رهبری حل مسائل است و تکنیک های انگیزشی را به کار می گیرد که باعث افزایش مخاطب در یک گیم یا بازی گردد.
ابداع گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن توسط راجات آریا در سال 2007 ابداع شد و این روزها برای بسکمک از کمپانی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و خدمات زیادی هم برای تجارت های کوچک دارد.
این کمپانی ها از گیمیفیکیشن یا ساخت بازی در فروش محصولات، آموزش و جذب مخاطب استفاده می کنند. بیشتر این کمپانی ها یک دوره تبلیغاتی رایگان و ویژگی های محدود دارند. گیمیفیکیشن هم چنین توسط موزیلا هم ارائه شده است که یک پلتفرم با منبع باز برای ایجاد نشانه های خاص به کارمندان می باشد.
کاربرد اصلی گیمیفیکیشن بر سیستم مدیریت
- بخش مهمی از گیمیفیکیشن مدیریت رابطه با مشتری گردآوری داده ها است که در آن اطلاعات گردآوری شده در بررسی و ارزیابی عملکرد حیاتی است. از داده های گردآوری شده برای طراحی سیستم پاداش استفاده می کنند.
- استفاده از گیمیفیکیشن کمک می کند که بدون هیچگونه اختلافی به صورت یکپارچه اطلاعات را از یک طرف به طرف دیگر منتقل کرد.
- نسل کنونی حداقل یکبار بازی های آنلاین را دنبال کرده و نیازمند آموزش اضافی نیستند. با جلب توجه کامل این نسل می توانید توجه، مهارت های حل مسأله و روح رقابتشان را بهبود دهید.
- گیمیفیکیشن سیستم مدیریت رابطه با کارکنان می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر روحیۀ کارکنان بگذارد. زمانی که همه جایگاه خود را در رقابت بدانند، انگیزۀ لازم را برای انجام همۀ تلاششان پیدا می کنند.
فواید گیمیفیکیشن چیست؟
- یک تجربه مهیج و سرگرم کننده برای مخاطب که باعث می گردد مدت زمان طولانی تری ، ارتباط خودش را با شما حفظ کند.
- انگیزه بخشی به مشتریان برای شرکت در فرصت های مختلف
- برقرار کردن ارتباط عاطفی با مشتری
- دادن یک دیدگاه مناسب به شما برای بررسی سلیقه مشتری و ایجاد تغییرات
نمونه هایی از گیمیفیکیشن
خانواده سامسونگ یکی دیگر از نمونه های گیمیفیکیشن است. این کمپانی به کاربرانش نشان های مختلفی را در سطوح متفاوت اهدا می کند و نشان ها بعد از تولید محتوا و مشاهده ویدئو و بررسی محصولات انجام می گردد و فعالیت های دیگر آن ها را در نظر می گیرد.
از آنج ایی که همه کاربران با استفاده از تکنولوژی های خاصی مثل گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوتر تعامل برقرار می کنند ، بنابراین خیلی مهم نیست که وسعت این کمپانی و تجارت به چه اندازه باشد. بسکمک از تجارت های کوچک و جنبه های مختلف گیمیفیکیشن بدون شناخت آن استفاده می گردد. مثلا اگر برای یک آدرس ایمیل به شما کوپن داده گردد یا کارت های مخصوص فروش اینترنتی داشته باشید، یک نوع گیمیفیکیشن به حساب می آید.
گیمیفیکیشن چگونه به تجارت های کوچک کمک می کند ؟
گیمیفیکیشن نتایج قابل لمس و اثبات شده را در اختیار قرار می دهد که می تواند توسط ابزارهای محاسباتی اندازه گیری گردد. در نتیجه تعامل افراد از طریق شبکه اجتماعی هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی با این برنامه ها افزایش پیدا می کند که باعث افزایش ترافیک وب سایت، زمان کم تر برای پذیرش و مکالمات، تبلیغات رایگان و کاهش زمان روی برد می گردد. البته مضراتی هم دارد که در صورت مدیریت ناصحیح اتفاق می افتد. مثلا اگر نتوانید خدمات درسی را ارائه دهید، سطح بالایی از انتظار را برای مشتری ایجاد می کند.
نتیجه گیری
برای این که گیمیفیکیشن یک راه موفقیت آمیز با طراحی صحیح و اجرای مناسب باشد، روش های مختلفی وجود دارد و اطلاعات نه تنها باید برای تجارت مورد استفاده قرار بگیرند، بلکه برای خود برنامه هم باید مفید باشند
گیمیفیکیشن یک اکسیر محسوب نمی گردد که به صورت جادویی همه چیز را بهتر کند ، بلکه ابزار های اثبات شده برای ارتقای سطح کارکنان و مشتریان دارد که بتواند در لحظات هیجان انگیزی را سپری کند.