3 طرز تهیه چیپس موز ساده و سرخ شده در فر و روی بخاری (شوفاژ)

به گزارش دنیای راه راه، چیپس موز یکی از برترین تنقلات سالم و خوشمزه برای بچه ها و بزرگترها است. روش های مختلفی هم برای تهیه چیپس موز وجود دارد. در این مقاله از در روش های مختلفطرز تهیه چیپس موز خانگی و طعم های مختلف چیپس موز را به همراه فوت و فن های کاربردی تهیه چیپس موز در فر، روی بخاری یا شوفاژ و در مایکروفر، به شما آموزش خواهیم داد.

3 طرز تهیه چیپس موز ساده و سرخ شده در فر و روی بخاری (شوفاژ)

طرز تهیه چیپس موز ساده بدون فر (روش اول)

زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مواد لازم برای تهیه چیپس موز

موز: 1 کیلوگرم

آبلیمو: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه چیپس موز روی بخاری یا شوفاژ

برای تهیه چیپس موز، کافی است موزها را آماده کنید و برش بزنید. سپس آنها را به روش دلخواه خشک کنید. این چیپس ها را بعد از آماده شدن در یخچال یا بطری های شیشه ای در بسته در جای خشک و خنک یا یخچال نگهداری کنید. برای آموزش مراحل تهیه چیپس موز خوشمزه و مقوی، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: موزها را آماده کنید

در اولین روش از طرز تهیه چیپس موز ساده روی بخاری یا شوفاژ، موزهای تازه و سفت را پوست بگیرید و به صورت حلقه های نازک یا به صورت نوارهای باریک از طول موز، برش بزنید. از قلم نیاندازید که هر چه برش های موز نازک تر باشند، چیپس ها زودتر خشک می شوند. بعلاوه برش ها را به یک میزان یکسان خرد کنید تا همگی به صورت یکدست خشک شوند.

مرحله دوم: روی موزها را آبلیمو بمالید

کف یک سینی را کاغذ روغنی بیندازید و موزهای حلقه حلقه شده یا نواری را با فاصله روی آن بچینید. در یک کاسه اندازهی آبلیمو بریزید و با فرچه آشپزی در آبلیمو بزنید. فرچه را به آرامی روی لیموها بمالید. این کار از سیاه شدن موزها جلوگیری می نماید.

مرحله سوم: موزها را خشک کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس موز، سینی حاوی برش های موز را روی بخاری با حرارت ملایم قرار دهید. چند ساعت بعد (3 تا 4 ساعت بعد) موزها را برگردانید تا سمت دیگر آن هم خشک گردد. وقتی چیپس های موز آماده شدند، آنها را از روی حرارت بردارید و در ظرف دربسته قرار دهید یا آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس سیب زمینی ساده و فلفلی خانگی

طرز تهیه چیپس موز سرخ شده (روش دوم)

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه چیپس موز

موز: 1 کیلوگرم

آب: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی

زردچوبه: نوک قاشق چای خوری

نمک: 1 قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه چیپس موز با ادویه

در این روش از تهیه چیپس موز، موزها را سرخ کنید و بعد چاشنی های حل شده در آب (نمک و زردچوبه) را به آن اضافه کنید. وقتی چیپس های موز سرخ و آماده شدند، آنها را از تابه بیرون بیاورید و بعد از سرد شدن سرو کنید. برای یادگیری جزییات بیشتر، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: موزها را با روغن سرخ کنید

در اولین قدم از طرز تهیه چیپس موز سرخ شده، موز ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه های باریک برش بزنید. سپس در یک تابه اندازهی روغن بریزید و اجازه دهید روغن کاملا داغ گردد. موزها را در تابه بریزید و آنها را هر از گاهی زیر و رو کنید تا همه قسمت های آن سرخ گردد.

مرحله دوم: چاشنی ها را اضافه کنید

در یک لیوان، آب، نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا یکدست گردد. حرارت تابه را کم کنید و به میزان 2 تا 3 قاشق از این محلول را در تابه بریزید. موزها را هم بزنید تا این محلول به خورد آنها برود. 2 تا 3 دقیقه دیگر موزها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آنها تغییر کند و طلایی گردد.

مرحله سوم: موزها را خشک کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس موز، وقتی موزها سرخ و آماده شدند، آنها را در یک آبکش بریزید یا با ملاقه از داخل تابه جمع کنید. سپس موزها را روی دستمال کاغذی بریزید تا روغن اضافی شان گرفته گردد. کمی که چیپس های موز از دما افتادند، آنها را سرو کنید.

طرز تهیه چیپس موز در مایکروفر

برای درست کردن چیپس موز در مایکروفر باید موزها را پوست بگیرید و به صورت ورقه های باریک برش بزنید. آنها را با مزه ها و چاشنی های دلخواه طعم دار کنید. سپس سه پایه کوتاه را داخل دستگاه مایکروفر یا سولاردام قرار دهید. موزها را در سینی با فاصله بچینید و سینی را در دستگاه بگذارید.

برای مدت 20 دقیقه موزها را در مایکروفر با دمای 110 درجه بگذارید تا چیپس ها، آماده و خشک شوند. بعد سینی را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن موزها، آنها را از سینی جدا کنید. در این روش، چیپس های موز در کمترین زمان ممکن آماده می شوند.

فوت و فن های طرز تهیه چیپس موز

*برای تهیه چیپس موز، از موزهای سالم و سفت بهره ببرید. موزهایی که زیادی رسیده اند، موقع خرد کردن، له می شوند. بعلاوه معمولا به خاطر این که اندازه آب آنها بیشتر است، دیرتر خشک می شوند.

*برش های یا لایه های موز را هم میزان ببرید تا در زمان خشک شدن، همه با هم خشک شوند و یکدست باشند. برای این که موزها را به طور یکدست حلقه حلقه کنید، می توانید از دستگاه های خردکن یا رنده های مخصوص بهره ببرید. در این صورت، هم سرعت کار بیشتر می گردد و هم برش های موز به یک میزان خواهد بود.

*برای خشک کردن چیپس موز در سینی آلومینیومی یا سینی فر، به جای چرب کردن کف سینی بهتر است از کاغذ روغنی بهره ببرید. در این صورت موزها بعد از خشک شدن به کف سینی نمی چسبند و جدا کردن آنها، آسان تر است.

*برای طرز تهیه چیپس موز در فر یا سولاردام، دمای فر یا دستگاه را زیاد بالا نبرید. این کار باعث می گردد موزها، آب بیندازند و نرم شوند.

*در هر روشی که چیپس های موز را خشک می کنید، هر از گاهی چیپس ها را برگردانید تا طرف دیگر آن هم خشک گردد.

طعم های مختلف برای تهیه چیپس موز

برای درست کردن چیپس موز، می توانید قبل از خشک کردن موزها، لایه ها یا برش های موز را با چاشنی ها یا ادویه های مختلف طعم دار کنید. لازم نیست حتما چیپس موز طعم شیرین داشته باشد، طعم های متفاوت را می توانید تجربه کنید.

*چیپس ساده و بدون افزودنی: در این روش برش های موز بدون اضافه کردن هیچ چاشنی خشک می شوند و طعم ملایم خود موز را دارند.

*چیپس موز با نمک و فلفل: روی هر دو طرف چیپس های موز، قبل از خشک شدن، نمک و فلفل سیاه بپاشید و بعد آنها را خشک کنید.

*چیپس موز با پودر کاری: برای تهیه چیپس موز کاری شده، پودر کاری، ، و نمک را روی برش های موز بپاشید و بعد آنها را خشک کنید.

*چیپس موز لیمو چیلی: معمولا بچه ها به این طعم روی خوش نشان می دهند. روی برش های موز، آبلیمو ترش، پودر چیلی، پودر سیر و پودر پیاز بریزید و سپس آنها را خشک کنید.

*چیپس موز تند: برای طعم دادن به چیپس موز، کمی و فلفل سیاه را روی موزها بپاشید و آنها را خشک کنید.

*چیپس موز عسلی: با یک فرچه روی موزها را یک لایه عسل یا شربت شیره شکر بمالید و آنها را خشک کنید. این چیپس به خاطر طعم شیرین تری که دارد، برای سرو به همراه چای مناسب تر است.

* چیپس موز را هم می توانید مثل و به عنوان یک میان وعده مصرف کنید و هم آن را با شیر یا چای سرو کنید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که چیپس موز سیاه نگردد؟

برای جلوگیری از سیاه شدن رنگ چیپس موز، اگر با یک فرچه با برس روی برش های موز را آبلیمو بمالید، رنگ آنها تغییر نمی نماید. ضمناً آبلیمو تاثیری بر طعم چیپس ها ندارد. می توانید از جوهر لیمو هم بهره ببرید.

زمان ماندگاری چیپس موز چقدر است؟

چیپس یا ورقه های موز خشک شده را می توانید به مدت 3 هفته مصرف کنید. اما اگر آنها را در ظرف در بسته و در یخچال بگذارید، زمان ماندگاریشان بالاتر می رود.

چه کار کنیم که چیپس های موز به هم نچسبند؟

برای جلوگیری از چسبیدن برش های موز، بین چیپس ها را یک لایه کاغذ روغنی قرار دهید و بعد آنها را در ظرف بریزید.

منبع: thebellyrulesthemind

منبع: افق کوروش
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1930

به "3 طرز تهیه چیپس موز ساده و سرخ شده در فر و روی بخاری (شوفاژ)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه چیپس موز ساده و سرخ شده در فر و روی بخاری (شوفاژ)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید